Ofta kan man dela upp elever i två grupper, när det kommer till matematik. Det är de som tycker det är jättekul att räkna, och det är de som avskyr det. Ofta handlar det om hur en lärare lär ut och vad man har för kunskaper i ämnet. Om man förstår talen på rätt sätt, så blir det ju även kul att räkna. Jag minns när jag själv var yngre, matte-lektionerna var inte det roligaste jag visste, men det var för att jag inte förstod det. Det som var värst var när vi skulle ha multiplikation. Men så en dag, så hade vi en vikarielärare, då vår ordinarie lärare tog mammaledigt. Denna vikarie, hjälpte mig en massa och helt plötsligt var det som att knäcka en kod.
Om läraren man har i matematik själv tycker om matte och även är bra på att lära ut det till elever så ökar chanserna att även de kommer att gilla matte. Just att inte gilla det är just som sagt oftast beroende på vad man har för kunskaper och om man förstår vad det är man gör. Dock är det ju även så att det finns lärare som är extremt duktiga på matte själva, men som inte har förmågan att lära ut det de kan. Det är ett lotteri det där, med vilken lärare man får och om man kommer ha en positiv syn, eller en negativ syn på matematiken.