Varför har man matematik i skolan? Förutom de basala räknekunskaperna som sträcker sig upp till årskurs sex, där man får lära sig addition, subtraktion, multiplikation och division, samt ev. lite geometri och bråk, vad ska man ha resten av kunskaperna till? Särskilt idag när alla bär omkring på en räknemaskin i fickan. Nå, nog är det en vettig diskussion, men matematik är naturens eget språk - ett språk som inte någonsin blir föremål för språkförbittring och missförstånd. Många vidarestudier kräver också en djupare förståelse i matematik, men nog om det.
När man når lite mer avancerad matematisk tycker jag att man borde arbeta mer med praktisk tillämpning. Inte bara påhittade problem om Annas och Olles äpplen, utan om hur man räknar ut moms, skatt, avdrag och hur man utfärdar en faktura.
Jag har en systerdotter som nyligen startat eget företag och hon har skaffat en tjänst som går ut på att man kan sälja fakturor, för att hon tycker att det är för meckigt att hålla på med just fakturorna själv. Jag, som mattelärare, tycker förstås att det är lite synd, för det är sådan kunskap som hade gagnat så många människor att få lära sig i skolan.
Det finns idag en blomstrande marknad för fakturaköp och medan jag tycker att många bokföringstjänster är välgrundade så tycker jag samtidigt att en hel del hade kunnat undvikas om ungdomar fått mer verklig, praktisk förankring i sin matematikundervisning.