När man befinner sig i ett klassrum och ska beskriva ytmått så kan det ibland bli lite knivigt. En kvadratmeter är ju ganska enkelt att visa på golvet eller på katedern men när man börja komma upp lite i storlek så är det inte fullt så enkelt. Vi hade kommit till ett stycke i matteboken där det handlade om en bonde som behövde mäta upp sina marker och genast fick jag en idé. Jag har ju en kompis som är lantbrukare! Jag kontaktade honom och frågade om vi fick låna en av hans ängar för lite praktisk matematik och det var inga problem.
De fick börja med att åka ut till ängen, det är såpass nära att vi kunde cykla dit allihop. Sen fick de gissa hur stor ängen var, med utgångspunkt från vad de lärt sig i klassrummet. Jag fick svar både i kvadratmeter, tunnland och i hektar. Sen frågade jag dem hur man skulle få veta exakt. Genast började de prata om måttband och tumstockar. Då plockade jag fram min avståndsmätare! Du kan läsa mer om hur de funkar på avstandsmatare.nu där de beskriver olika modeller. Mina elever blev lite imponerade över att jag hade en sån och alla ville givetvis testa. De var väldigt duktiga och räknade så det stod härliga till. Resultatet? Ängen var ungefär ett tunnland (tunnland=4937 m²) och de som kom närmast rätt svar var en grupp tjejer. Men hur stor är då en hektar? Jo, 10 000 m²!