Vad händer med det matematiska när eleven befinner sig i skolan?

Mäta en clementin eller två...

Ett barn sitter i klassrummet och skalar två clementiner. Självklart måste jag fråga vilken av dem som är den största. Det gäller ju att plocka in matematiken som en naturlig del i barnets vardag och göranden.

- Vilken av dina clementiner är störst? frågar jag.
- Ehhh, det vet jag inte, svarade eleven.
- Hur ska du kunna ta reda på det? frågar jag.
-Ehhh? Eleven tittar sig runt om i klassrummet, hajar till, hämtar en linjal och sätter igång att mäta.
- Den ena är 3 m och den andra 4 m, får jag som svar.
- Om du inte hade haft en linjal, hur skulle du då kunna veta vilken clementin som är störst?
- Ehhhh? Jag vet inte.

Just det svaret får mig att fundera på följande: Om jag hade träffat den här eleven hemma hos mig, på ett kondis, i en buss eller på ett museum och frågat: Vilken av dina clementiner är störst. Inte hade väl det här barnet börjat se sig om efter en linjal då. Visst hade väl barnet tittat på sina clementiner och sett vilken av dem som var den största?  Ibland misstänker jag att skolan som plats och miljö sätter käpparna i hjulet för elevernas matematiktänk och matematikkunnande – att de måste tänka ”skolmatematiskt” istället för matematiskt. Men jag kan ju ha fel….

Marie

7 kommentarer till Vad händer med det matematiska när eleven befinner sig i skolan?

  • [...] Nytt på matematikundervisning – om clementiner, en linjal och skolmatematiken. [...]

  • [...] This post was mentioned on Twitter by Christina Löfving. Christina Löfving said: Skolan i världen, världen i skolan. RT @opedagogen http://bit.ly/h72JxC Funderar på två clementiner, en linjal och skolmatematiken.. [...]

  • Lilian

    Jag känner igen tanken!
    Hur kan det komma sig att världen blir mer abstrakt när det står matematik på schemat? Vad är det som egentligen styr tankens vägar?

    Som matematiklärare har jag jobbat mycket med att koppla skolmatematiken till verkligheten utanför klassrummet. Ditt inlägg får mig att tänka på alla tillfällen när jag frågat en elev ”om det stått på det här viset, hur hade du tänk då?” Jag har många gånger förundrats över varför tankarna tar så märkliga vägar när vi i förväg har definierat att vi har en mattelektion. Ditt inlägg får mig att sakna matematikundervisningen och samtalen med eleverna om varför vi tänker på olika sätt i olika situationer!

  • Lisa

    Inte har du fel, inte! Det är precis så det är! Eleverna tror att de ska konstruera något mer komplicerat matematiskt svar och tappar då tilltron till sitt eget tänkande.

    Jag gjorde en studie ”Problemlösning – problemläsning?” för ca tio år sedan. I studien ingick bland annat att ett stort antal elever skulle lösa benämnda tal/problemlösningsuppgifter, s.k. lästal, och mitt ibland uppgifterna hade jag sprängt in en uppgift där svaret redan stod skrivet inuti frågan, lätt att hitta för den uppmärksamme läsaren.

    Den insprängda uppgiften såg ut ungefär så här:
    ”I köket stod en pojke och bakade kanelbullar. Han ville bjuda sina kamrater på fika… Han bakade sex bullar…..” (längre version totalt)
    Frågan efter uppgiften löd: Hur många bullar bakades i köket?

    Det märkliga var att så gott som samtliga elever stannade upp vid matematikuppgiften, endast ett fåtal elever angav rätt svar. De flesta svar som levererades var olika konstruktioner av skilda slag. Kommentarerna efteråt när jag för eleverna påvisade det rätta svaret:
    -Men så enkelt kan det ju inte vara!

    Så visst tappar vi en del i skolan, det vardagliga pratet, resonerandet, kring naturliga företeelser runt om oss.

    By the way:
    Kan förresten tillägga angående clementiner att när jag tog med 7 clementiner till mina sex elever för att vi skulle jobba med tiondelar, så innehöll ALLA clementiner exakt 10 klyftor – whow, är det så i naturen? Eller hade jag enorm tur? Jag måste nog köpa flera clementiner för att studera detta fenomen!

  • marie

    Hej Lilian
    Jag tror också på vikten av att koppla ihop skolmatematiken med verkligheten utanför klassrummet. Om du har tid och lust, utveckla gärna dina tankar kring detta. Jag är nämligen väldigt intresserad av just det.
    // Marie

  • marie

    Hej Lisa
    Mycket intressant. Går det att få tag på din studie?
    Aha, då måste jag också undersöka om alla clementiner innehåller 10 klyftor.
    // Marie

  • Lisa

    Hej Marie!

    Min studie ingick i min 10-poängsuppsats under Specialpedagogutbildningen, examen 2002. På den tiden sparade man alla dokument på disketter, näst intill oläsliga idag dessvärre. Kanske den finns kvar digitalt på Lärarhögskolan i Sthlm? Jag har den inte kvar själv… synd…

    Och jag har inte kontrollerat fler clementiner än, men jag är fortfarande fascinerad över den lektionen och antalet klyftor. ;)

Lämna ett svar

 

 

 

Du kan använda dessa HTML taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>