Ett ämne att hata och älska

De flesta av oss har en relation till matematik och matematikundervisning och vi delas upp i två läger: vi som älskar matematik och vi som hatar matematik. Matematisk kompetens, får man ofta höra, är nära relaterat till intelligens, men den uppfattningen saboterar självkänslan för många. Det finns en hel del högst intelligenta människor som aldrig fick uppleva att de var bra på matematik i skolan och i de flesta fall har det haft betydligt mer att göra med undervisningen än med personen i fråga.

Inte svårt med de rätta verktygen

Matematik är så logiskt som något kan bli vilket betyder att det är mycket inlärningsbart så länge man får de verktyg som man kan använda sig av och där skiljer sig individer väldigt åt. Matematikundervisningen har genom historien varit väldigt enkelriktad, fantasilös och styv vilket har gjort att många barn och ungdomar som försökt lära sig, men inte fått plats i de stela ramarna, upplevt att matte inte är något för dem - att de inte har någon fallenhet för ämnet.

Ett reflekterande förhållningssätt

Vad som måste göras inom matematikundervisningen är att applicera ett reflekterande förhållningssätt till lektionerna. Man kan börja med att erbjuda variationer i sätt att tänka och inte fastna vid att något måste räknas ut på ett visst, standardiserat vis. Man bör också låta eleverna få syn på allt som de faktiskt KAN istället för att alltid ha fokus på sådant de ännu inte lyckats lära sig.

Hela den här bloggen ägnar vi åt matematikens underbara värld!

Addition

8 Feb 2018

Många barn lär sig lättare genom att man kombinerar färg och siffror. Det blir ett tydligare mönster än om man bara använder den grå blyertspennan mot det vita pappret. Sedan är repetition viktigt, men inte till uttråkningens rand. Undervisning av specifika moment bör ske i cykler och upprepas flera gånger.